Förbjudet att länka bilder

Hehe haha hoho :) lol lmao, ja jag är inte en flitig användare av dessa uttryck, men nu passar det bättre än någonsin.

Läste precis en artikel om att det finns ett företag som har patent på att länka miniatyrbilder till större bilder.
Altså samma teknik som vi bloggare och många många andra använder oss av. D.v.s om du lägger upp miniatyrbilder på din blogg som är klickbara för att få upp bilderna i större versioner så bryter du mot ett patent och det finns möjlighet att du kommer att få en fet räkning från ett företag som heter Vuestar.
Samma teknik används av t.ex. Googles bildsök funktion.

Patentet lämnades in i USA 2001, men tekniken användes långt innan dess av andra företag och hemanvändare.
Men skulle verkligen detta hålla i rättegång? Om det gjorde det så kanske man skulle skynda sig att lämna in patent på att använda vattenkranar. Eftersom väldigt många människor använder sig av vattenkranar varje dag så skulle man ju kunna bli svinrik, eller?

Nej självklart inte. Att ha patent på att länka miniatyrbilder är ungefär lika lågt som skivindustrins desperata jakt på fildelare. (Men inte lika lågt som Glocalnet)

Kommentarer
Postat av: IB

Bra inlägg!

2008-06-04 @ 18:20:47
Postat av: Strukt

Lustigt patent. Undra om dom vinner i domstol ?

2008-06-04 @ 23:43:32
URL: http://www.strukt.biz
Postat av: Likkan

Haha, det vet jag väl.. jag hade gjort så att dom nya var längst upp, men så hittade jag fler gamla som jag ville klistra in.. :P

2008-06-08 @ 21:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0