Tv-avgift för alla när SVT börjar sända live på nätet

image39

Nu jävlar blev jag upprörd!

I en intervju med SVTs VD Eva Hamilton i lördags så säger Eva att SVT kommer att börja sända sina kanaler live på nätet. Sedan tidigare har det gått att se klipp från redan sända inslag. Att de börjar sända live på nätet ska innebära att alla, även de som inte har en tv, ska behöva betala tv-licens.

Enligt det hon säger så tolkar jag "alla" som att hon menar alla som har tillgång till en dator och internetuppkoppling. VAD I HELVETE!!! Ska jag behöva betala tv-licens bara för att min dator har möjlighet att komma åt www.svt.se ?

Tycker ni att Agda 87år ska behöva betala bredbandsavgift bara för att hon har ett bredbandsuttag hemma, men ingen dator? Tycker ni att Agda ska behöva betala för ett telefonabbonemang bara för att hon råkar ha ett telefonuttag hemma, men inte använder telefon? Jag kan fortsätta med hur många exempel som helst.

Redan idag är den som har någon form av tv-mottagare skyldig att betala tv-avgift. Denna avgift får man betala eftersom man har tillgång till att se SVTs kanaler. Altså, den som aldrig kollar på SVT eftersom den, precis som jag, tycker att det är ett uselt utbud på dessa kanaler, måste ändå betala för kanalerna. Inte heller har vi någon möjlighet att välja bort dessa kanaler och slippa avgiften.

Nu vill de altså klämma åt de som inte ens äger en tv, så att även de ska behöva sponsra SVT. Hur fan tänker dom? Att alla får vara med att betala sjukvården fast man knappt använder den går jag med på eftersom det är en livsnödvändighet. SVT däremot är så långt från livsnödvändigt som man kan komma.

I min ilska över detta så hittade jag Eva Hamiltons mailadress och drog iväg ett mail om detta till henne.
Eva svarade inte, men istället fick jag svar av Gunilla Asp som skrev att tanken med detta är inte att dra in mer pengar från tv-avgifter (Yeah right!) utan att det ska bli lättare för folk att ta del av SVTs utbud.

Lättare? Hur mycket lättare kan det bli än att äga en tv och slå på kanal 1? Desto svårare är det tydligen att slippa skiten.

Nu har jag sagt mitt och det känns skönt att få skriva av sig lite ilska.

Kommentarer
Postat av: Jake

Fan livet e en fylla!!!

jadå!

2008-03-19 @ 18:33:19
URL: http://mylifeisbajs.blogg.se
Postat av: Sarah

Vad sägs om en uppdatering? :) En liiiten bara, så att man vet att du lever. Jag fick hälsningen av pappa, glad påsk på dig också :). Kramar!

2008-03-23 @ 21:53:45
URL: http://sarahburstroms.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0