Att arbeta OB tider

Vad är egentligen OB tid? Obekväm arbetstid står det ju för, men vem bestämmer vad som är obekvämt? Ja inte är det du i alla fall. Oavsett om du ogillar att jobba kvällar eller tidiga mornar så är det en grupp människor som redan på förhand har bestämt att du tycker kvällstid är obekväm arbetstid.

Själv är jag en nattmänniska och ogillar därför att jobba från tidig morgon, men får jag någon OB ersättning för det? Absolut inte, för andra personer har bestämt åt mig att jag gillar att kliva upp tidigt på morgonen.

För mig är kvällar sköna tider att jobba och jag sover gärna länge på morgonen.
Varför kan då inte jag få OB innan lunchtid, men skippa OB om kvällarna? Är det inte lite omodernt i dagens samhälle att placera alla människor i samma fack? Förr i tiden så skulle man jobba dagtid, men nuförtiden är det väldigt många som jobbar skifttider med både dagtid och kvällstid och då är det orimligt att tro att alla anser kvällar som jobbiga.

Vad tycker du? Tidig morgon eller eftermiddag/kväll? Lägg din röst till höger på sidan.

Kommentarer
Postat av: IB

Ja, tyvärr är det fortfarande så att man ska vara uppe med tuppen för att erkännas som en "duktig" människa. Detta oavsett om man jobbar bra eller inte. Finns säkert många som skulle göra ett bättre jobb om de själva fick välja arbetstid. Så är det ju så att morgonpigga anser sig lite bättre också?!

2008-07-18 @ 00:36:09
Postat av: Strukt

Du har faktiskt en poäng. Vem är det som bestämmer vilken tid som är OB tid? är inte det partiet du röstar på?. Du får helt enkelt hitta ett parti som låter dig bestämma din OB tid själv, om det finns något. Om inte, starta ett själv! Då skulle det väl vara 100% OB tid dygnet runt. För at jobba, det är ju obekvämt vilken tid på dygnet det nu skulle vara. Man vill ju hellre sitta på nån ö under en palm som skyddar mot solens värmande strålar och en förfriskande paraplydrink i handen. :)

2008-07-18 @ 11:05:57
URL: http://www.strukt.biz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0